“غم و خاطره”: روایات تاریخی چالش برانگیز مالزی | اخبار تاریخ


سه هنرمند مالزیایی به نوبت نمادها و نقوش را با گچ روی تخته سیاهی که نقش صحنه را دارد می‌نویسند و آواز می‌خوانند و داستان می‌گویند. صفحه‌ای که پشت صحنه آویزان شده است، فیلم‌های مصاحبه زنده را نشان می‌دهد، که به مخاطب کمک می‌کند تا به سفری چندرسانه‌ای که فراتر از اجرای تئاتر سنتی است، اسکلت‌های گنجه تاریخ مالزی را روشن کند.

مارک ته کارگردان، یکی از اعضای گروه پنج، گفت: «ما می‌خواستیم ابزارهای دنیای مستند یا فرضی «ساخت حقیقت» را به شیوه‌ای انتقادی به صحنه بیاوریم: دوربین‌های مختلف و تکنیک‌های چند رسانه‌ای مانند صفحه سبز. مجموعه مرکز هنر در کوالالامپور. که در سال 1984 تأسیس شد، به الجزیره درباره آخرین اثر خود با نام A Noional History (2019) گفت. اجراکنندگان همه کارها را در نمایش ما انجام می دهند: هیچ بریدگی یا پشت صحنه ای برای پنهان شدن وجود ندارد، هیچ مدیر صحنه ای که وارد صحنه شود و صحنه را تغییر دهد وجود ندارد.

Notional History در اوایل ژوئیه در مالزی به مکان‌های فروخته‌شده پس از یک تاخیر دو ساله به دلیل محدودیت‌های عملکرد ناشی از COVID-19 آغاز شد. فایق سیازوان کوهیری مترجم و نوازنده گروه پانک ترر، رحمه پائوزی روزنامه‌نگار و فهمی رضا طراح گرافیک سیاسی و تصویرگر برجسته در آن حضور دارند.

ترکیبی از سمعی و بصری، دیدگاه‌های مشترک و آنچه که ته به‌عنوان «عمل اجتماعی» تعریف می‌کند – نه بازیگرانی که به‌عنوان نسخه‌ای از خودشان عمل می‌کنند – این نمایشنامه به تاریخچه مالزی از خاطرات موروثی و روایت‌های رسمی و آنچه در مالزی اتفاق افتاد می‌پردازد.

درگیری 12 ساله که تحت حاکمیت استعماری آغاز شد و در سال 1960 پس از تبدیل شدن مالزی به یک کشور مستقل پایان یافت، همچنان یک موضوع بحث برانگیز است. جنگ عمدتاً در جنگل ها بین مبارزان استقلال کمونیست ارتش آزادیبخش ملی مالایا و سربازان استعمارگران انگلیسی درگرفت.

گروهی از زنان که در زمان اورژانس مالایا به عنوان آشپز و پرستار با مبارزان کمونیست کار می کردند.
زنان جوانی که به عنوان آشپز و پرستار در ارتش آزادیبخش ملی مالایا کار می کردند، پس از ترک جنگل برای تسلیم شدن در سال 1953 عکس گرفتند. [File: AP Photo]

ذکری رحمان گفت: می توانم آن را به روایت بحث برانگیز و کمپین ماندگاری که هم دولت استعماری انگلیس و هم دولت حاکم پس از استقلال با هدف نهایی سرکوب هر یک از عناصر جبهه های سیاسی چپ و مترقی در منطقه طراحی کرده اند نسبت دهم. ، هماهنگ کننده برنامه Pusat Sejarah Rakyat، یک سازمان مستقل مستقر در کوالالامپور بر بایگانی و انتشار اشکال مختلف مطالب تاریخی از دیدگاه مردم تمرکز داشت.

زکری به الجزیره گفت: «نه تنها این نیست، بلکه این موضوع همچنان مورد بحث است، زیرا این موضوع به یک چرخش نژادپرستانه در مورد اینکه چه کسی می‌تواند در دوره اضطراری ادعای قربانی شدن کند، نیاز دارد.

بسیاری از چینی‌های این کشور به «روستاهای جدید» منتقل شدند، بنابراین جنگجویان مستقر در جنگل نمی‌توانستند برای دریافت غذا و سایر حمایت‌ها به آنها مراجعه کنند، در حالی که مالایی‌ها در آنچه زوکری می‌گوید «توزیع مجدد زمین بسیار ظریف‌تر و ظریف‌تر» هدف قرار گرفتند. اصلاحات اقتصادی. هر دو جامعه یک عمل خشونت آمیز آوارگی و خلع ید را تجربه می کردند.”

تدریس تاریخ

تاریخ یک درس اجباری برای دانش‌آموزان دبیرستانی در مالزی است و تاریخ مفهومی از انتشار کتاب‌های درسی تاریخ جدید الهام گرفته شده است که در سال 2020 منتشر شد.

حتما بخوانید:
امروز در تاریخ - ABC News

“به روز رسانی” تحت ائتلاف باریسان ملی تحت تسلط سازمان ملی مالایی ها (UMNO) آغاز شده بود که بیش از 60 سال پس از استقلال مالزی را تحت کنترل داشت، اما این کتاب ها تنها پس از انتخابات عمومی سال 2018 منتشر شد، زمانی که ائتلاف قدرت را از دست داد. بار اول. زمان.

اجراکنندگان یک تاریخ مفهومی ایستاده بر روی یک آتش‌سوزی در Kunstenfestivaldesarts در بروکسل
A Noional History ابزارهای جهان برای “حقیقت سازی” را به نمایش می گذارد و قبل از نمایش در مالزی در اروپا اجرا شد. [Bea Borgers/Courtesy of Kunstenfestivaldesarts (Brussels, 2022)]

این اتفاق افتاد که اصلاحات کتاب درسی فرم چهار، که بر دوره ای از جنگ جهانی دوم، اشغال ژاپن، وضعیت اضطراری مالایا و مردکا (استقلال) تمرکز دارد، با سقوط UMNO و به قدرت رسیدن پاکاتان همزمان شد. ائتلاف هاراپان به رهبری ماهاتیر محمد، به الجزیره گفت. خود ماهاتیر قبلاً رهبر UMNO و نخست وزیر مالزی برای بیش از 20 سال بود.

“این کتاب درسی در سال 2020 منتشر شد و ما بسیار علاقه مند بودیم تا آنچه را که بین تجدید نظرها تغییر کرده است مقایسه کنیم و جالب تر، با توجه به آنچه که بدون تغییر یا “نابخشودنی” باقی مانده است، حتی در مالزی جدید.”

این اجرا از مصاحبه‌های ویدیویی اصلی با کمونیست‌های انقلابی سابق مالزی در تبعید استفاده می‌کند. UMNO، حزب قومی مالایی که مدت‌هاست بر سیاست مالایی تسلط داشته است، از زمان تأسیس آن در سال 1946 با ستیزه‌جویان مخالفت کرده است و در زمان قدرت، این روایت را ترویج می‌کند که کمونیست‌ها، که عمدتاً اما نه کاملاً قومی چینی بودند، تهدیدی برای ملیت‌ها هستند. امنیت و نظم .

با افشای پاک‌سازی‌های تاریخی، محرومیت‌ها و روایت رسمی مبارزات کمونیستی، «تاریخ مفهومی» همکاری دیگری از گروهی نزدیک از دوستان و همکاران است که انواع نمایش‌های تئاتری، ویدئوهای مستند، نمایشگاه‌های هنری، پروژه‌های کیوریتوری و غیره را تولید کرده‌اند. . مداخلات مشارکتی و ابتکارات آنلاین در 15 سال گذشته.

پروژه‌های قبلی نیز پس از سال‌ها تحقیق دقیق، بر تاریخ متمرکز شده‌اند، از جمله Baling (2015-2018)، نسخه 2020 (2017-18) و Fragments of Tuah (2022).

تصویری از چین پنگ رهبر کمونیست مالزی در سال 1956
رهبر کمونیست چین پنگ، که در تصویر در سال 1956 نشان داده شده است، دشمن شماره یک عمومی در مالایا استعماری بود. او در تبعید در تایلند درگذشت [File: AP Photo]

بالینگ چیزی شبیه پیشروی یک تاریخ خیالی بود که با بازسازی و تجزیه و تحلیل مذاکرات تاریخی دسامبر 1955 بین تونکو عبدالرحمن (اولین نخست وزیر وقت دولت جدید مالزی) به پرسش‌های بی‌پاسخ بزرگ جاده پردست‌انداز مالزی به سوی استقلال پرداخت. مالزی)، دیوید مارشال، که نماینده مستعمره سلطنتی سنگاپور در آن زمان بود، و چین پنگ، رهبر بسیار ترسیده و شیطانی حزب کمونیست مالایا و ارتش آزادیبخش ملی مالایا.

مترجم-محققان بالینگ با خواندن مستقیم رونوشت‌های عمومی، در مورد معنای آزادی، وفاداری، «تروریسم» و تسلیم فکر کردند.

ته به الجزیره گفت: «یکی از موضوعات بالینگ این بود که شخصیت چین پنگ را بازبینی کند و این دشمن عمومی شماره یک، یا تحت تعقیب‌ترین مرد در امپراتوری بریتانیا یا آخرین کمونیست را ساختارشکنی یا ابهام‌زدایی کند. ما به جای تمرکز بر داستان زندگی او، بررسی کردیم که چگونه شبح هیولایی چین پنگ توسط بریتانیا و سپس توسط دولت مالزی/مالزی از طریق تبلیغات و ترس عملیاتی شده است.

ته معتقد است که هیستری ملی پیرامون چین پنگ یک پارادوکس است: رهبر کمونیست که در آن سوی مرز در جنوب تایلند تبعید شده بود، از نظر فیزیکی در مالزی غایب بود، اما ملت هر کاری که ممکن بود انجام داد تا او احساس “حضور” و “خطرناکی” کند. حتی در سال 2013 پس از مرگ چین پنگ، دولت وقت اجازه نداد خاکستر او به کشور بازگردانده شود.

حتما بخوانید:
ایالات متحده یک تراشه ساز چینی ، یک غول نفتی را به لیست سیاه امنیتی خود اضافه کرده است

خطرات برچسب کمونیست

تاریخ مفهومی با در هم آمیختن مونولوگ ها، آهنگ ها و موسیقی فایق دو ترر و توضیحات مفصل فاهمی در مورد اینکه بخش هایی از کتاب های درسی تاریخ ملی حقایق تاریخی دهه مهم قبل از اعلام استقلال مالزی در 31 اوت 1957 را نادرست بیان می کنند، مسیری مشابه Baling را دنبال می کند.

صفحه نمایشی در پشت اجراکنندگان با فیلم‌های مصاحبه از Revolusi ’48، مستندی که قبلاً منتشر نشده بود، درباره 11 مبارز شورشی کمونیست که در سال 1948 در جنگل‌های شمال مالزی ناپدید شدند، فیلم‌های همراه با مستند قبلی او 10 Tahun، دیدگاه‌های غیربازیگران را تقویت می‌کند. Sebelum Merdeka (ده سال قبل از استقلال)، که روز اعتراض در سراسر مالایا علیه پیشنهادات ضد دموکراتیک بریتانیا برای فدراسیون مالایا و ظهور جنبش دموکراتیک مردمی در مالایا را بازگو می کند.

ویدئویی از مصاحبه با یک قطعه انقلابی کمونیستی تبعیدی در پشت یک مترجم در یک تاریخ مفهومی
مصاحبه با مبارزان کمونیست، که برخی از آنها مالایی بودند، بر روی صفحه نمایش در پشت صحنه نمایش داده می شود. [Courtesy of Bryan Chang]

“ما اینها را به عنوان رشته های مختلفی که به مبارزه استقلال مالایی کمک کردند، به غیر از UMNO-Barisan National می دیدیم. اما همانطور که فهمی در اجرا اشاره می کند، او نتوانست مستند را تکمیل کند زیرا نگران بود که این مستند به اشتباه به عنوان یک تمجید تعبیر شود. ته به الجزیره گفت. .

تاریخ مفهومی همچنین شامل تصاویری از انجمن عمومی 2018 در کوالالامپور است، آیا باید کتاب‌های درسی تاریخ خود را بازنویسی کنیم؟ که در آن فهمی علناً مورد حمله گروه های راستگرای مالزی قرار گرفت.

این اپیزود واکنش تند شبکه های اجتماعی را برانگیخت که طی آن این فعال “کمونیست” خوانده شد.

ته گفت: «در زمینه‌های خاصی مانند مالزی، سنگاپور یا اندونزی، برچسب «کمونیست» به عنوان سلاحی توسط دولت و حامیان آن برای بدنام کردن، زندانی کردن و حتی از بین بردن و کشتن مردم استفاده شده است.

قبل از قرنطینه‌های COVID-19، A Noional History با موفقیت در نشست هنرهای نمایشی در شهر یوکوهاما ژاپن و همچنین در جاکارتا پایتخت اندونزی ارائه شد. صدها هزار نفر در اندونزی بین سالهای 1965 تا 1966 به کمونیست بودن متهم و کشته شدند.

فائق درباره اجرای تئاتر صالحارا به الجزیره گفت: «در اندونزی، موضوع کمونیسم بیشتر از جاهایی که ما اجرا می کنیم، پربارتر است. «واکنش مردم به مبارزات [Malaysian] کمونیست‌ها عمیق‌تر و فوری‌تر احساس کردند».

به محض اینکه جهان شروع به بازگشایی کرد، این نمایش در ماه مه 2022 در خارج از آسیا در Kunstenfestivaldesarts در بروکسل، یکی از جشنواره‌های هنرهای نمایشی معاصر اروپا، نمایش داده شد و سرانجام به مالزی آمد.

کلماتی که با گچ روی صحنه در طول اجرای یک تاریخ مفهومی نوشته شده اند
تاریخ مفهومی به تاریخچه مالایی خاطرات موروثی و روایت های رسمی می پردازد [Courtesy of Bryan Chang]

فائق گفت: «این یک موهبت بود که بتوانم آن را در کشورهای مختلف اجرا کنم و تفاوت‌های کوچک در واکنش‌ها از مکان‌های مختلف احساس شود.

چیزی که من از این فرآیند آموختم این است که گرچه موضوع کار ما ویژگی‌های خاص خود را در تاریخ مالزی دارد، اما جهانی است. […] آنچه من دوست دارم حداقل از منظر من تماشاگران در اجرا احساس کنند و ببینند، این است که انتخاب‌های شخصی، برخوردها، آرزوها، غم‌ها و خاطرات این کمونیست‌های قدیمی را بر اساس تصمیمی که مدت‌ها پیش گرفته‌اند، در نظر بگیرد. .

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum instagram beğeni bayan escort - vip elit escort html nullednulled themesredfoxbetMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme BozdurmaGeciktiriciMobil Ödeme BozdurmaMobil Ödeme Bozdurmacasinoslot