مدیر عامل میلیاردر توییتر و تسلا روز دوشنبه گفت که اپل بر روی درخواست های تعدیل محتوا به توییتر فشار می آورد.
ایلان ماسک در مجموعهای از توییتهایی که همچنین میگفت سازنده آیفون تبلیغات در پلتفرم رسانههای اجتماعی را متوقف کرده است، اپل را متهم به مسدود کردن شرکت توییتر از فروشگاه برنامههای خود کرد، بدون اینکه دلیل آن را بیان کند.
مدیر عامل میلیاردر توییتر و تسلا روز دوشنبه گفت که اپل بر روی درخواست های تعدیل محتوا به توییتر فشار می آورد.
این اقدام که توسط اپل تایید نشده است، غیرعادی نخواهد بود زیرا این شرکت به طور معمول قوانین خود را اجرا می کند و قبلاً برنامه هایی مانند Gab و Parler را حذف کرده است.
شرکتها در آن زمان گفتند که Parler که در بین محافظهکاران در ایالات متحده محبوب است، در سال 2021 پس از بهروزرسانی برنامه محتوا و شیوههای اعتدال توسط اپل بازیابی شد.
بیشتر اپل تبلیغات در توییتر را متوقف کرده است. آیا از آزادی بیان در آمریکا متنفرند؟ ماسک که ماه گذشته توییتر را به قیمت 44 میلیارد دلار خصوصی کرد، در توییتی گفت.
او بعداً یکی دیگر از حسابهای توییتری تیم کوک، مدیر عامل اپل را تگ کرد توییتپرسید: “اینجا چه خبر است؟”
اپل بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.
راندال پیکر، استاد دانشگاه شیکاگو، میگوید: «برای من روشن نبود که این ایده در زنجیره غذایی اپل تا کجا پیش رفته است، و بدون اینکه بدانم، مشخص نیست که چقدر این موضوع را جدی بگیرم.» مدرسه
به گفته شرکت سنجش تبلیغات Pathmatics، باارزشترین شرکت جهان بین 10 تا 16 نوامبر حدود 131600 دلار برای تبلیغات توییتر هزینه کرده است، در حالی که از 220800 دلار بین 16 تا 22 اکتبر، هفته قبل از بستن قرارداد توئیتر ماسک، افزایش یافته است.
واشنگتن پست با استناد به یک سند داخلی توییتر گزارش داد، در سه ماهه اول سال 2022، اپل با 48 میلیون دلار هزینه و بیش از 4 درصد از کل درآمد این دوره، برترین تبلیغ کننده در توییتر بود.
توییتر بلافاصله به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهار نظر درباره این گزارش پاسخ نداد.
‘به جنگ برو’
در میان لیستی از شکایات منتشر شده توسط ماسک، هزینه 30 درصدی اپل از توسعهدهندگان نرمافزار برای خریدهای درونبرنامهای بود، و ماسک یک میم را منتشر کرد که نشان میداد به جای پرداخت کمیسیون، مایل به «جنگ» با اپل است.
این هزینه انتقادات و شکایتهایی را از سوی شرکتهایی مانند اپیک گیمز، سازنده Fortnite، در حالی که نظارتکنندگان در سراسر جهان را مورد بررسی قرار میدهند، به همراه داشته است.
این کمیسیون میتواند تلاشهای ماسک را برای افزایش درآمد اشتراک در توییتر، تا حدی برای خنثی کردن مهاجرت تبلیغکنندگان به دلیل نگرانیهای تعدیل محتوا، ارزیابی کند.
شرکتهایی از جنرال میلز گرفته تا خودروساز لوکس آئودی آمریکا از زمان خرید، تبلیغات در توییتر را متوقف کرده یا متوقف کردهاند و ماسک در اوایل این ماه گفت که این شرکت شاهد کاهش “عظیم” درآمد بوده است.
فروش تبلیغات حدود 90 درصد از درآمد توییتر را تشکیل می دهد.
این خودخوانده مطلقه آزادی بیان، که شرکت او در روزهای اخیر چندین حساب توییتر، از جمله اکانت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده را بازگردانده است، گروه های فعال را مسئول فشار بر تبلیغ کنندگان دانسته است.
بن باجارین، رئیس فناوری مصرفکننده در شرکت تحقیقاتی Creative Strategies، میگوید که ماسک ممکن است فرآیند عادی را که اپل برای بررسی برنامهها دنبال میکند، بیش از حد مطالعه کند.
او گفت: «بررسی اپلیکیشن اپل به هیچ وجه کامل نیست و برای توسعهدهندگان فرآیندی خستهکننده است، اما از آنچه من میشنوم این یک مکالمه دو طرفه است.